Kontakt

fax: 862778035
zsklukowo@klukowo.pl

Plan lekcji, E-dziennik

W dniach 27-29 maja 2019 roku uczniowie Szkół Podstawowych w Klukowie, w Wyszonkach Kościelnych i Łuniewie Małym oraz opiekunowie, uczestniczyli w wycieczce szkolnej na Litwę. Atrakcją pierwszego dnia było zwiedzanie zabytkowego Starego Miasta z ratuszem zwanym ,,Białym łabędziem” oraz ruin zamku w Kownie. Na nocleg udaliśmy się do hotelu „Corner” w centrum Wilna zaledwie 15 minut spacerem od Starego Miasta.

Następnego dnia ruszyliśmy na podbój  stolicy Litwy-Wilna. Odwiedziliśmy cmentarz na Rossie – największy spośród starych katolickich nekropolii wileńskich. W centralnym miejscu żołnierskiego cmentarza, znajduje się nagrobek z płytą z granitu, na której wyryto napis „Matka i Serce Syna”. Tu, obok trumny matki, złożono serce Marszałka Józefa Piłsudskiego. Po chwili skupienia ruszyliśmy na długi spacer, podziwiając przepiękne, zabytkowe grobowce bardziej i mniej znanych Polaków.  Obejrzeliśmy panoramę miasta z góry Trzech Krzyży, następnie odwiedziliśmy przepiękny barokowy kościół św. Piotra i Pawła. Przeszliśmy pod Ostrą Bramą - jedyną zachowaną z 9 istniejących kiedyś w murach obronnych Wilna, z cudownym obrazem Matki Boskiej Ostrobramskiej. Cały czas podążaliśmy śladami naszego narodowego wieszcza Adama Mickiewicza. Widzieliśmy:

– Uniwersytet Wileński, gdzie studiował,

– klasztor Bazylianów,

– „Celę Konrada”, gdzie był  więziony wraz z innymi filomatami.

Ostatnim etapem naszego wyjazdu były Troki. Mogliśmy tam zwiedzić Zamek Książąt Litewskich na wyspie (miniatura Zamku Krzyżackiego w Malborku), jak też podziwiać otaczającą przyrodę podczas żeglugi statkiem po jeziorze Galve.

Litwa zrobiła na nas niesamowite wrażenie. Odwiedziliśmy miejsca związane z historią naszego narodu, poznaliśmy miasto wielu kultur, poszerzyliśmy  wiedzę o ciekawostki z życia wybitnych Polaków przebywających na Wileńszczyźnie. Wspólnie spędzony czas sprzyjał nawiązaniu nowych kontaktów między uczniami szkół z naszej gminy.